14 Kasım 2011 Pazartesi

İkinci Adım Pilot Çalışmaları

Merhaba,                         
2008’de İkinci Adım’ın uygulayıcıları olabilmek için aldığımız eğitimle başlayan uzun yolculuğumuzun ilk basamağı tamamlanmak üzere; ilköğretim düzeyi için yaptığımız pilot çalışmalarımız bu sene tamamlanıyor. Bu zamana kadar toplam 3 sınıf düzeyinin  pilot çalışması yapıldı. Pilot sürecini ve pilot çalışmalarının gözlemlediğimiz sonuçlarını paylaşmak bizler için keyifli.  Bir geçiş dönemindeyiz aynen bahar mevsimi gibi;  hem yeni mevsim için heyecanlı hem de bir süreci tamamlıyor olmanın gururu ile...
Pilot Çalışmaların sonuçlarından bahsetmeden önce kısa bir süreç özetinin önemli olduğunu düşündük.  2008 yılında başlayan bu süreçten ve pilot çalışmaların nasıl uygulandığından kısaca bahsetmek istedik. 
Pilot çalışmalarına başlamadan önce
- Tüm ders ve ünite kartlarının Türkçe’ye çevrilmesi, bu çeviriler üzerinden değişimlerin yapılması, Türk kültürüne uymayan öğelerin kadırılması, bir profesyonel çevirmen tarafından çeviri kontrolü ve son halin bir ilköğretim öğretmeni tarafından kontrol edilmesi programın Türkçeleştirilmesinin ilk adımları oldu.
İlk pilot çalışmamız
-2009 yılında ilk pilot çalışmalar 4. sınıf düzeyinde başladı. Pilot çalışmalara başlamadan önce öğretmenlere yönelik eğitim tamamlandı. Sınıf öğretmenlerinin yanında rehber danışmanlar da bu eğitime katıldılar.   Her hafta düzenli olarak yapılan İkinci Adım derslerine süpervizör olarak rehber danışmanlar da katıldı.  Rastgele seçilen bir sınıfın tüm dersleri videoya kayıt edildi.
Haftada bir yapılan İkinci Adım derslerinin yanında;
- Öğretmenlerden geri bildirim almak için 2 ara toplantı düzenlendi.
- Öğrenciler ile ders kartları için fotoğraf çekimlerine yer verildi.
Öğretmenler;
-          Öğrencilerin İkinci Adım deslerine aktif olarak katılmaktan keyif aldıklarını,
-          Verilen örnekler ve durumların evrensel olduğunu,
-          Öğrencilerin arkadaşlarıyla aralarında olan anlaşmazlıklarda, problem çözme adımlarını kullanmaya başladıklarını,
-          Öğrencilerin güçlü duygularını yönetmekte daha başarılı olduklarını,
-          Öğretmenlerine birbirlerini şikâyet etmek yerine, artık öğrencilerin durumu uygun bir biçimde anlatmayı bildiklerini,
-          Dersi dinleme ve derse katılma becerilerinde artış olduğunu belirttiler.
 Yapılan geribildirim toplantısında, rehber danışmanlar da kendilerine başvurunun daha az olduğunu çünkü öğrenci ve öğretmenlerin artık problemleri sınıfta kendi içlerinde halledebildiklerini belirtmişlerdir. 
1 ve 2. sınıfların pilot çalışmaları
Yapılan ilk pilot çalışmanın sonucunda elde ettiğimiz deneyimler ve alınan geri bildirimler doğrultusunda,  2010 yılında 1. ve 2. sınıf pilot çalışmaları için süreç başlatıldı. Yapılan hazırlık aşamaları benzerdi ancak bu kez sürece bir de değerlendirme bölümü eklendi.  Öğrencilere dönemin başında henüz İkinci Adım dersleri başlamadan ve İkinci Adım dersleri tamamlandıktan sonra verilen ve Committee for Children tarafından bu program için özel olarak hazırlanmış bir “Bilgi” Testi’ne yer verildi.  
Yapılan ilk ve son testler karşılaştırıldığında, öğrencilerin;
-          Duygularını belirtmede belirli duygu ifadelerini (iyi ya da kötü hissediyorum yerine; mutlu, üzgün, kızgın, korkmuş vb.) daha fazla kullandıkları,
-          Diğer insanların duygularını anlayabilmek için farklı türde ipuçlarını yakalayabildikleri,
-          Problemleri tarafsız bir şekilde birbirlerini şikâyet etmeden anlatabildikleri,
-          Problemlerini çözmeden önce sakinleşme tekniklerini kullandıkları,
-          Problem çözümünde, alternatif çözüm yollarını da düşünmeye başladıkları,
-          İkinci Adım derslerinde kullanılan günlük dille ilgili kavramları kullanmaya başladıkları belirlendi.
Öğretmenlerden alınan geri bildirimlerde,  aslında İkinci Adım’ın yer verdiği konuların onlar için yeni olmadığı ancak İkinci Adım Programı’nın öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemek için onlara bir araç olduğunu belirtmişlerdir.  
Tüm bu sonuçlar bizi bir kez daha heyecanlandırmaya yetti. Bu sene başlayacak olan 3. ve 5. sınıf pilot çalışmalarında da değerlendirmelere yer vereceğiz.  Onların da sonuçlarını sene sonunda paylaşmak üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder