30 Aralık 2012 Pazar

Öğretmenlerin de Sosyal Duygusal Farkındalıkları Önemlidir…


Neden böyle bir başlık seçtik? Şöyle ki şimdiye kadar öğrencilerin sosyal-duygusal gelişimlerinin desteklenmesinin önemini bir hayli vurguladık..Ve buradan yola çıkarak biliyoruz ki bu yine bir “sistem” işi; bu sistemde ailelere ve öğretmenlere oldukça ihtiyacımız var. Bize tam da bunu söyleyen bir kitap bulduk ve oradan hareketle bu yazıyı yazmak istedik.

Kitabın adı “Becoming an Emotionally Intelligent Teacher” yani “EQ’su yüksek öğretmenler olmak” diye çevrilebilir…

Çıkış noktamız duyguların düşüncelerimizi ve davranışlarımızı etkilediği ve öğrenmenin sosyal bir süreç olduğu… Dolayısıyla öğrenmenin gerçekleşebilmesi için sosyal ve duygusal hazırlık gerekiyor. İfade ya da kontrol edilemeyen duygular, çözümlenemeyen çatışmalar davranış problemlerine neden olur, bu da öğrenmenin gerçekleşmesini engelliyor.

Her gün her sınıfta hem öğrenci hem  öğretmen anlaşılamamaktan, anlatamamaktan, sakinleşememekten, öfkesini kontrol edememekten, problemleri uygun şekilde çözememekten şikayetçi… Bu durumda ihtiyacımız olan hem EQ’su yüksek öğrenciler hem de öğretmenler…

“We teach with our emotions as well as our words” diye bir söz var kitapta…Yani kelimelerimiz kadar duygularımızla da öğretiyoruz aslında…

Çünkü; duygularımızı dışarıda bırakarak, empati kurmadan, zaman zaman hem öğrencileri hem kendimizi sakinleştirmeden, yani kısacası öğrenci ile ilişki halinde olmadan ve sosyal-duygusal içerikten bağımsız sağlıklı bir öğrenme/öğretme yolu mümkün değil…

Belki unutmamamız gereken bir şey daha var: Neredeyse hiçbir öğrenci okula gönüllü gelmiyor… Okula gelmek, sınıfta ders süresince oturmak, ödevleri yapmak, okul kurallarına uymak vb. her şey mecburi… Hiç biri kendi seçimleri değil… Ve öğretmenlerin öğrenci üzerindeki gücü, otoritesi daha yüksek… Gücümüzü otoriteden değil de “duygularımızı anlamak” ve öğrenci-öğretmen arasındaki karşılıklı sosyal-duygusal iletişimden aldığımız zaman öğretmek de öğrenmek de daha kolaylaşabilir…

Öğretmek için her türlü yol denenebilir ama öğrenmeleri için öğrenciler zorlanamaz… Bu yüzden zaman, klasik yöntemlerden sıyrılmanın zamanıdır…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder